Błędy podczas szkolenia

Błędy podczas szkolenia
Niezmiernie często mimo wszelkich działań podejmowanych w celu jak najlepszego przygotowania szkolenia pojawiają się błędy i niedociągnięcia mające wpływ na przebieg szkolenia oraz jego końcowe rezultaty. Błędy te zdarzają się nie tylko początkującym koordynatorom lub trenerom, lecz również doświadczonym pracownikom firm organizujących szkolenia.

Wiele z niedociągnięć i potknięć można uniknąć, jednak błąd ludzki jest sprawą tak oczywistą i niezwykle często spotykaną, że niekiedy widoczny jest od razu, a innym razem odkrywamy go dopiero po przeanalizowani pojawiających się nieprawidłowości. W całym procesie związanym z organizacją szkolenia dojść może do wielu sytuacji, w których stykamy się z błędami popełnionymi przez organizatorów i projektantów. Każdy z etapów tworzenia, realizacji i ewaluacji niesie ze sobą ryzyko pomyłki.

Najczęściej popełniane błędy związane są z przeprowadzanymi, jako pierwsze, działaniami mającymi na celu rozpoznanie potrzeb firmy i jej pracowników. Zdecydowanym błędem jest brak trójpoziomowej analizy potrzeb wynikających nie tylko z właściwości jednostki, ale także grupy pracowników i firmy, jako działalności opierającej się na pracy wielu osób. Wśród innych błędów zwrócić uwagę należy na niewłaściwy dobór grupy beneficjentów uczestniczących w szkoleniu – związane to być może zarówno ze zbyt liczną grupa jak i niewłaściwym doborem grup wiekowych. Rażącymi błędami są ponadto zbytnie uogólnienia dotyczące zarówno celów szkolenia, jego harmonogramu, traktowanie szkolenia i jego programu w sposób schematyczny bez wstępnej diagnozy i rozpoznania środowiska, w którym szkolenie będzie przeprowadzane.

Niepowodzeniem zakończyć się może także takie szkolenie, którego organizatorzy nie zapewnili uczestnikom odpowiednio przygotowanej i wyposażonej sali wykładowej. Brak podstawowych sprzętów bądź niewłaściwy stan techniczny wpływają na dezorganizację pracy trenera oraz zaangażowanie uczestników. Wśród błędów organizacyjnych związanych z nadmiarem wrażeń znajdują się m.in. błędy polegające na nadmiernym przywiązaniu uwagi do miejsca, w którym odbywa się szkolenie, powodując rozproszenie uwagi oraz skupienie się na innych aspektach niż nauka i zdobywanie nowych kompetencji. Ważnym aspektem kończącym szkolenie jest podsumowanie i ewaluacja. Prawidłowo przeprowadzona, z użyciem miarodajnych narzędzi jest bardzo ważnym elementem podsumowującym szkolenie.