Materiały dydaktyczne na szkolenia

Materiały dydaktyczne na szkolenia
Udane szkolenie to nie tylko profesjonalna kadra i dobrze wyposażona sala szkoleniowa. Duży nacisk, jeśli nie największy kłaść się powinno przede wszystkim na materiały dydaktyczne, czyli przede wszystkim broszury, z których uczestnicy będą mogli korzystać zarówno w trakcie zajęć jak i po szkoleniu. Bez wątpienia obowiązek opracowania materiałów dydaktycznych spoczywa na organizatorach szkolenia. Mogą oni co prawda, w porozumieniu z szefostwem danej firmy ustalić, które zagadnienia warte są ujęcia, a następnie przeprowadzenia lecz komplet materiałów szkoleniowych winni opracować sami, a następnie rozdać uczestnikom szkolenia bezzwrotnie.

By właściwie przygotować materiały dla słuchaczy, warto określić podstawowe ich funkcje. Są więc one następujące:
- wspomaganie pracy edukatora;
- wspomaganie procesu uczenia się osób szkolonych;
-  umożliwienie wizualizacji treści w postaci elementów graficznych, wykresów;
- porządkowanie i utrwalanie zdobywanej przez uczestników szkolenia wiedzy;
- wspomaganie procesu samokształcenia osób szkolących się;
- utrwalenie relacji wykładowca – uczestnik szkolenia.

Mając tak usystematyzowane cechy materiałów szkoleniowych, można przejść do kolejnego kroku, jakim jest ich tworzenie. Proces ten obejmuje 3 fazy. Są to więc: przygotowanie, wykonanie i powykonanie. To niewątpliwie etap najbardziej pracochłonny ale świadczący o poziomie naszej pracy, jak i całej organizacji.  Poniżej prezentujemy kolejne kroki w procesie tworzenia materiałów dydaktycznych:
1. ustalenie celów materiałów szkoleniowych, które winny być zgodne z celami szkolenia
2. określenie funkcji oraz struktury materiałów dydaktycznych
3. opracowanie materiałów szkoleniowych
4. recenzja materiałów i ich ewentualna korekta
5. ostateczna modyfikacja materiałów dydaktycznych
6. wydruk, powielenie, oprawa materiałów szkoleniowych
7. użycie materiałów szkoleniowy w procesie kształcenia
8. ewaluacja przez autora i uczestników szkolenia
9. wyciągnięcie wniosków co do kolejnych materiałów szkoleniowych
10. archiwizacja materiałów dydaktycznych.

Warto również zwrócić uwagę na fakt, iż materiały szkoleniowe możemy podzielić na dwie, zupełnie odmienne kategorie, w których jednocześnie da się wyróżnić konkretne rodzaje materiałów szkoleniowych. Pierwsza kategoria to podział materiałów szkoleniowych ze względu na docelowego użytkownika. Możemy tu więc mówić o:
- materiałach dla prowadzącego
- materiałach dla uczestników szkolenia
- materiałach samokształceniowych.
Z kolei dzieląc materiały szkoleniowe w zależności od czasu ich wykorzystania, wyróżniamy:
- materiały przedszkoleniowe, do których zaliczyć możemy popularne case study z którym uczestnicy winni zapoznać się przed szkoleniem
- materiały wewnątrzszkoleniowe, czyli wszystko to, z cego koszyta się podczas szkolenia
- materiały poszkoleniowe przydatne do celów weryfikujących zdobytą przez uczestników szkolenia wiedzę, jak i do ich dalszej nauki.

Na zakończenie warto zwrócić uwagę na fakt, iż wszystkie materiały szkoleniowe winny być dostosowane zarówno do potrzeb osoby szkolącej, jak i samych uczestników szkolenia.

Warto więc zadbać o to, by nie były to niewyraźne kopie, luźne kartki, dokumenty z ręcznymi dopiskami, jak i materiały niewiadomego pochodzenia. Pamiętajmy bowiem, że to właśnie między innymi materiały szkoleniowe są świadectwem naszej wiedzy, pracy, jak i wizytówką firmy szkoleniowej. Zainwestujmy w nie należycie.